הגדרת פורקס וסקירה היסטורית

המילה פורקס (forex) היא צירוף שתי מילים השייכות לעולם הכלכלי הגלובלי – Foreign ו – Exchange. בשוק הפורקס מטבע של מדינה אחת נסחר תמורת מטבע של מדינה אחרת. לדוגמא: אם היחס בין היורו (EUR) והדולר (USD) ביום נתון הוא 1:1.488 אזי על כול 1000 יורו שאשקיע, אקבל 1488 דולר. אם למחרת היחס ישתנה ויעמוד על 1:1.5 אזי על כול 1000 יורו שאשקיע אקבל 1500 דולר.
ההפרש בין יחסי שערי המט"ח השונים הוא גורם הרווח או ההפסד בשוק הפורקס.
שוק הפורקס הוא השוק הגדול ביותר בעולם בעל היקף מסחר יומי של מעל ל – 2.5 טריליון דולר.
לזירת המסחר של שוק הפורקס אין קיום פיזי כמו בורסת המניות של וול סטריט בניו יורק, והיא מתרחשת כולה באינטרנט מתוכנת מסחר או מסחר בסלולרי – הזירה האלקטרונית הגלובלית – דרך אינספור פלטפורמות מקוונות המנהלות ע"י פורקס ברוקר עשרים וארבע שעות ביממה. המסחר בפורקס נפתח ביום ראשון בשעה עשר בבוקר (לפי שעון ישראל), ונסגר ביום שישי בשעה תשע וחצי בבוקר.

פורקס: סקירה היסטורית
סחר במטבע חוץ החל כבר בימים קדומים, כשסוחרים החליפו בשווקים המקומיים מטבעות ממדינות שונות. בכול אופן, מסחר הפורקס עצמו הוא מוצר פיננסי חדש יחסית. במאה השנים האחרונות שוק המט"ח עבר כמה מתיחות פנים רציניות.
ב – 1944 נערכה ועידה כלכלית בעיירה בריטון וודס בניו המפשייר בה הוחלט על מדיניות מטבע החוץ העולמית בעולם שלאחר מלחמת העולם השנייה. מדיניות זו נשמרה עד שנות השבעים של המאה. בועידה זו, נציגי 45 מדינות דנו במערכת חליפין למטבע חוץ. תוצאות הועידה הייתה בהקמת קרן המטבע העולמית
( IMF – International Monetary Fund) שתפקידה להלוות כספים למדינות הזקוקות למימון, במיוחד למדינות שנפגעו קשה במלחמה.
עוד הוסכם כי המטבעות יהיו בעלי ערך קבוע (Fixed-Currencies) כשבמערכת של סחר חליפין יוכלו להגיע לתנודות רק עד 1% מערך הזהב או מערך הדולר האמריקאי. שם המערכת שמחברת בין מטבעות לאומיים קבועים לזהב או לדולר האמריקאי בשימוש במדינות מסויימות גם היום ונקראת "הצמדה". בשנת 1971 עמד הסכם בריטון וודס למבחן ראשון בעקבות תנודות דרמטיות בשערי המטבעות בעולם שהובילו לזניחת עיקרון ההצמדה לזהב בשנת 1973 על ידי הנשיא האמריקאי ריצ'רד ניקסון. מערכת היחס הקבוע בין המטבעות התמוטטה בעקבות לחצי השוק, והסחר במטבע חוץ ללא רגולציה ממשלתית סופסוף הותר. מאז שוק הפורקס הלך וביסס את מעמדו כשוק הפיננסי המוביל בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה